Smittrisker och infektionskontroll

Smittrisker och infektionskontroll

Stockholm
14.03.2024 kl 09.00 – 15.03.2024 kl 16.00
Hygien och smittskydd angår hela teamet

Hygien och smittskydd angår hela teamet. All tandvård är skyldig att verka för att undvika/förebygga alla situationer där det annars kan finnas risk för att behöva använda antibiotika eller andra antimikrobiella läkemedel. Vårdrelaterade infektioner påverkar behandlingsresultat och behandlingstider negativt.

Logistik och instrumentvård har avgörande betydelse, kostsamma korrosionsskador och instrumentdefekter uppstår vid felaktig hantering. Optimerad instrumentlogistik ökar effektivitet och förbättrar resultat. Tidsförlängning vid invasiva ingrepp ökar risken för postoperativa infektioner. Grunderna i säker vårdhygien för patient, personal och andra samt hur göra det tillämpningsbart i praktiken.

• Vårdrelaterade infektioner i tandvården
  • Infektion, inflammation och immunförsvar
  • Antibiotika och antibiotikaresistens
  • Smittförebyggande åtgärder